söndag 28 december 2008

Veckans serier - vecka 52

Så var vi då framme vid det sista Veckans serier för i år. Men var lugna, den 4 januari så drar jag igång Veckans serier för det nya året 2009. Hoppas att det år blir ett minst lika bra, helst bättre, serieår som 2008!

Invincible #57
Förlag: Image Comics
Författre: Robert Kirkman
Illustratör: Ryan Ottley

Den här veckan bestämde jag mig för att prova något och nytt och valet föll på Invincible, en serie som jag lite gran om, så var lite på vinst eller förlust som jag satte mig ner och började läsa Invincible #57.

Det första som slår mig är att det här nummret kanske inte är det bästa stället för en ny läsare att hoppa på och komma in i storyn på. Men det finns något här som väcker i alla fall min nyfikenhet och får mig att vilja fördjupa mig i Invincible. Exakt vad detta är är svårare att sätte fingret på. Kanske är det karaktärerna, kanske är det Robert Kirkman (mannen bakom den suveräna serien The Walking Dead) sätt att skriva serien som tilltalar mig, eller kanske en kombination av de båda.

Överlag tycker jag att Invincible 57 är en helt ok superhjälteserie och jag tänker nog försöka gräva fram lite tidigare nummer för att försöka ta mig in mer i den värld som Invincible utspelar sig i.


Vigilante #1
Förlag: DC Comics
Författare: Marv Wolfman
Illustratör: Rick Leonardi

Under 80-talet skrev Marv Wolfman en serie om åklagare Adrian Chase vars alter ego Vigilante jagade brottsligar på ett ganska brutalt sätt. Nu är Wolfman tillbaka med en ny Vigilante och vem som döljer sig under masken den här gången är än så länge inte helt klart. I det detta första nummer nöjer sig Wolfman med att bara avslöja hans förnamn, Dorian, och hur vidare denna nya Vigilante har några kopplingar till den gamla återstår dock att se.

I det här första nummret får Vigilante höra rykten om att en superhjälte har bytt sida och säljer information till till skurkarna. Frågan är bara vem som bytt sida... I ett försök att få mer information antar Vigilante aliaset Joe Flynn och infiltrerar Tobias Whales gangsterorganisation för att se vad skurkarna vet.

Som ett första nummer så tycker jag att denna nya Vigilante-serie är helt ok. Inte lika bra som det Wolfman presterade på 80-talet, inte ännu i alla fall, men klart godkänt för att man ska vilja läsa den och fortsätta läsa ett par nummer till om man är intresserad.

Något som däremot känns lite osäkert här är Rick Leonardis illustrationer som jag inte riktigt kan bestämma mig för om jag gillar eller inte. Visst, det ser oftast rätt snyggt ut men frågan är om den här teckningsstilen passar Vigilante? Jag får nog ge tidningen en chans om återkomma angående den frågan om ett par nummer.

Inga kommentarer: