söndag 7 december 2008

Veckans serier - vecka 49

Marvels: Eye of the Camera #1 ("Chapter 1: Just One Little Thing")
Förlag: Marvel Comics
Författare: Kurt Busiek
Illustratör: Jay Anacleto

Marvels: Eye of the Camera är en fristående uppföljare till Kurt Busiek och Alex Ross klassiska Marvels från 1994. Jag har tvyärr inte läst Marvels så jag vet inte hur denna uppföljare står sig eller hur den passar ihop med originalet. Men att ha läst Marvels eller inte är inget som är nödvändigt för att kunna hänga med i den här historien.

Eye of the Camera tar sin början dagarna före en viss rymdfärd som gjorde fyra vanliga människor till superhjältar. Vi får följa fotografen Phil Sheldon och uppleva Fantastic Fours första framträdande och den efterföljande vågen av nya superhjältar i New York och världen genom hans ögon.

Att Kurt Busiek låter oss följa händelserna genom en vanlig man och inte någon superhjälte tycker jag är en av de stora styrkorna i Marvels: Eye of the Camera. Man får något av ett grodperspektiv på Marvels klassiska hjältar och Busiek lyckas också fånga känsla förändring som New York upplever i och med superhjältarnas ankomst och New York-bornas reaktioner på detta. Busiek gör också ett bra jobb genom att parallellt med dessa händelser också fokusera på Sheldons privatliv och det blir en intressant läsning att se hur Sheldon tacklar dels världsomspännande förändringar men också lika omfattande förändringar på det privata planet. Det är väldigt snyggt och bra skrivet och det är bara att applådera Busiek för ett fantastiskt välskrivet nummer.

Alex Ross är visserligen inte inblandad i den här uppföljaren men Jay Anacleto gör ett strålande jobb med sina illustrationer i Ross frånvaro. Det här är lätt veckans bäst illustrerade serietidning. Marvels: Eye of the Camera har redan blivit en ny favorit för mig och jag väntar med spänning på nästa nummer.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter ju strålande det här! Jag har inte köpt den ännu, men Eye of the Camera är en av de serier jag ser fram emot mest att läsa denna månad. Pepp!

Anonym sa...

Fan, jag glömde. Jag kan verkligen rekommendera att du läser Marvels. Fantastiskt bra.

Anonym sa...

Marvels finns att köpa som både hc och sc hos Amazon tror jag, och den är riktigt bra. Läs den!

Johan Dohrman sa...

Jag lovar att jag ska läsa Marvels när jag får tid till det. Har ju blivit lite mer sugen nu när man läst Eye of the Camera.