lördag 26 juli 2008

Veckans serier - vecka 30

Uncanny X-Men #500 ("SFX, Part One")
Förlag:
Marvel Comics
Författare: Ed Brubaker & Matt Fraction
Illustratörer: Terry Dodson & Greg Land


Våra kära mutanter firar denna vecka sitt femhundrade nummer, och i och med detta nummer så är X-Men åter igen tillsammans, status quo är alltså återställt på den punkten i alla fall. Men allt är sig inte helt likt från tidigare i X-Men. Det har nu flyttat ifrån Xavier Institute i New York till den amerikanska västkusten och San Francisco där de blivit stadens officiella superhjältar.

Den senaste story arcen (Divided We Stand) var inte någon större hit för Uncanny X-Men i min mening. Men nu ser det lite mer lovande ut, även om det än så länge är för tidigt för att dra några slutsatser, men jag tyckerni ska hålla ett öga på Uncanny X-Men och se varåt det bär. Under tiden tycker jag ni ska kolla in Astonishing X-Men och X-Force, de just nu bästa X-Men serierna.


Madame Xanadu #2
Förlag:
Vertigo
Författare: Matt Wagner
Illustratör: Amy Reeder Hadley

Jag är lite svag för karaktärer med magiska krafter i still med Doctor Fate och Phantom Stranger. Madame Xanadu är en av DC Comics mindre kända karaktärer med magiska krafter och i denna nya serie är Matt Wagner tagit sig an Madame Xanadu och gör det genom att börja med Madame Xanadu ursprung som trollkvinnan Nimue och slottet Camelots fall.


Jag tycker det är kul att sådana här lite mera okända och obskyra karaktärer kan få utrymme att utvecklas i en egen serie och efter att ha läst dessa två första nummer av Madame Xanadu så tror jag att det den här tidningen kan blir något bra och intressant.


Angel: Revelations #3 ("Senior Year Book 3")
Förlag: Marvel Comics
Författare: Roberto Aguirre-Sacasa
Illustratör: Adam Pollina


Angel: Revelation har hittills varit en fröjd att läsa och kastar i min mening välbehövligt ljus på Warren Worthington III:s (mer känd som Angel) ungdomsår innan X-Men. Detta tredje nummer fortsätter hålla samma höga klass som de första två och Adam Pollinas illustrationer är kanske inte riktigt vad man är van vid i seriesammanhang, men ändå helt fantastiska och funkar utmärkt till Roberto Aguirre-Sacasas texter. Även om Angel var en av de ursprungliga medlemmarna i X-Men så skulle jag vilja säga att han är den kanske minst utvecklade karaktären av de fem ursprungsmedlemmarna. Den bristen råder Angel: Revelations verkligen bot på och jag hoppas att de sista två numren av denna miniserie fortsätter att hålla samma höga kvalité. Angel: Revelations är, i min mening, bland det bästa som Marvel just nu ger ut.

1 kommentar:

Anonym sa...

Känns skönt att Uncanny är på väg åt rätt håll. Har inte fått mitt ex ännu och är lite avis på er som hunnit läsa det.