lördag 19 juli 2008

Veckans serier - vecka 29

Final Crisis: Rouges's Revenge #1 ("Book One")
Förlag:
DC Comics
Författare: Geoff Johns
Illustratör: Scott Kolins


När DC för ett par månader sedan presenterade Final Crisis mer i detalj vad det, förutom huvudhistorien, två sidohistorier som jag såg väldigt mycket fram emot och hade höga förhoppningar om, Legion of Three Worlds och Rouges' Revenge. Legion of Three Worlds ligger fortfarande ungefär en månad framåt i tiden, men Rouges' kom nu i veckan. Frågan är om den lever upp till mina förväntningar...

Rouges' Revenge kretsar kring Flash skurkar, vilka brukar kallas the Rouges, och då särskilt Captain Cold, Heatwave, Weather Wizard och Mirror Master. De har inte haft lätt den senaste tiden. Först får Inertia dem att döda Bart Allen (Flash IV) och som straff blir de ivägskickade till en helvetesplanet tillsammans med i stort sett alla DC:s skurkar. Nu är det på rymmen och har också bestämt sig för att lägga av. Men då de för veta att Inertia är i farten igen så bestämmer de sig för att göra en sista sak, att utkräva hämnd på Inertia.

Geoff Johns och Scott Kolins är som jag sagt förrut främling för dessa frägstarka skurkar sedan deras tidigare run på The Flash, där de gav dessa karaktärer en välbehövlig dos karaktärsutveckling och djup. Denna linje fortästter de på i Rouges' Revenge och gör det strålande. Att Flash inte ens är med i det här numret är inget man ens reflekterar över, eller för den delen saknar. Jag tycker att Johns och Kolins verkligen lever upp till mina högt stälda förväntningar och jag kommer helt klart att med spänning följa vad som kommer att hända i de två kommande numren.


Amazing Spider-Man #565 ("Kraven's First Hunt, Part One")
Förlag:
Marvel Comics

Författare: Marc Guggenheim
Illustratör: Phil Jimenez

Sedan Brand New Day-spektaklet, där Marvel i stort sett över en natt kastade drygt tjugo år av Spider-Man-kontinuitet i papperskorgen, så har jag i ren protest hållit mig undan från Amazing Spider-Man. Men efter ett tips från Maela så tänkte jag att det kanske kunde vara läge att ge ASM en ny chans. Ett beslut, för Marc Guggenheim och Phil Jimenez Spider-Man verkar vara att gammalt gott märke. Det är inte helt perfekt ännu, men jag tycker i alla fall att det ser lovande åt. Kul också att se att de tar med en gammal klassisk skurk i modern version i detta nummer. Men hur denna nya, kvinnliga, version av Kraven the Hunter kommer att funka är för tidigt att säga, jag tycker att det känns intressant i alla fall. I alla fall så känns det väldigt bra att Marvel nu äntligen börjar få ordning på Spider-Man igen.

Inga kommentarer: