måndag 28 juli 2008

The Dark Knight - Wow!!

Igår gick jag jag in i biosalongen med höga förväntningar för att se The Dark Knight. Efter dryga två timmar och trettio minuter kom jag ut igen med ett leende på läpparna. Alla mina högt ställda förväntningar på filmer hade infriats med råge. The Dark Knight är en helt underbar film, som faktiskt känns snäppet bättre än Batman Begins. The Dark Knight är en mörk, nästan nattsvart film, och dess centrum finns the Joker, fantastiskt spelad av Heath Ledger. Bara Heath Ledgers rolltolkning av Jokern är skäl nog att se filmen. Dessutom, och det trodde jag inte att jag skulle säga innan jag sett filmen, slår han Jack Nicholsons rolltolkning av Jokern i Tim Burtons Batman från 1989 med ljusår. Så här mordisk och psykotisk har Jokern sällan porträtterats, vare sig på vita duken eller i serierna. Jag tror faktiskt att vi i februari-mars kommer att få se filmhistoria skapas då Oscarsgalan går av stapeln och Heath Ledger blir det förste skådespelaren att få en Oscar postumt.

Hur är det då med resten av filmen? Jodå, den är fantastiskt och det finns inte en skådepelare som jag tycker gör en dålig insats. Aaron Eckhart gör t.ex. en strålande insats lite i symundan av Heath Ledger som rollen som Harvey Dent/Two-Face. Och medan vi ändå är inne på Harvey Dent så var det väldigt kul att se en liten scen mellan Dent, Gordon och Batman på polishusets tak som helt uppenbart är en direkt hyllning på Jeph Loebs och Tim Sales The Long Halloween. Kort sagt, The Dark Knight är årets hittills bästa film, och förmodligen även årets för jag ser inte hur någon annan film ska kunna toppa denna. Betyget blir alltså toppklass, 10 av 10 möjliga.





3 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig helt och hållet. En till 100% perfekt film. Så jävla, jävla bra.

Men dock så vann faktiskt Sidney Howard en Oscar efter sin död för Gone With The Wind ;)

Anonym sa...

Jag åtar mig rätten att ångra mig. Du har rätt. Heath hade blivit den första skådespelaren. Sidney tror jag skrev manus. Sorry.

Johan Dohrman sa...

Det behövs inte. Jag drog till med det påståendet på en höft så jag hade inte riktigt belägg för det, men det kändes rätt. :)