torsdag 17 juli 2008

The Goon och Wolfskin

Efter tips från PulpSecret.com podcast The Stack fick nys om två tidningar som verkade intressanta, The Goon #26 och Wolfskin Annual #1 från Dark Horse Comics respektive Avatar Press. Efter att nu ha läst igenom dessa två så kan jag rapportera att dessa två är riktigt intressanta serier.

The Goon kan närmast beskrivas som en korsning mellan valfri gangsterfilm som utspelar sig under 1930-talet och Frankenstein (den klassiska med Boris Karlof). För världen i The Goon befolkas av spöken, odöda, zombies, etc. Något skruvat och definitivt våldsamt, men framför allt välskrivit och bra tecknat. Så har du en dragning åt det mer bissara så kan det The Goon vara något för dig. Men jag råder dig att hitta ett bättre ställe att hoppa på serien än i senaste numret eftersom alltför mycket händer som man som ny läsare har noll koll på.

Wolfskin Annual #1 är skriven av Warren Ellis (Astonishing X-Men, bl.a.) och vad jag förstår en sorts mellanakt mellan den tidigare miniserien och den kommande miniserien på 6 delar. I Wolfskin är det gott om barbarer och påminner en del om Conan, men också om lite mera traditionel fantasy. Ellis skriver, som oftast, väldigt bra och Wolfskin är inget undantag, men jag skulle här vilja lyfta fram en ny bekantskap, Gianluca Pagliarnai, som illustrerat denna Annual. Hans illustrationer här är fantastiskt bra och jag skulle gärna vilja se mer av honom i framtiden. Efter lite research så verkar det som om att detta nummer var Gianlucas debut i seriesammanhang. I så fall så tycker jag att den var väldigt lyckad.

Inga kommentarer: