söndag 13 juli 2008

Veckans serier - vecka 28, del 2

Action Comics #867 ("Brainiac, part 2")
Förlag:
DC Comics
Författare: Geoff Johns
Illustratör: Gary Frank

Sedan Geoff Johns avslutade den fantastiska story arcen Superman and the Legion of Super-Heores har jag undrat om detta var en lyckoträff eller början på något riktigt bra för Superman. Superman är ingen lätt karaktär att skriva eftersom han nästan är för kraftfull, vilket gör att historierna löper stor risk att snabbt på tråkiga. Men Johns lyckas unvika den problematiken tycker jag, även i denna story arc där Brainiac är den stora skurken, men i detta nummer är han inte särskilt aktiv. Istället är höjdpunkten i detta nummer varken Brainiac eller Superman utan Supergirl, som gripande berättar om Brainiacs invasion av Kryton och staden Kandors försvinnande. Fantastiskt bra skrivit och ett riktigt bra sätt att föra in bitar från Silver Age-perioden in i en mer modernare tappning.

Gary Fank förtjänar ocksåett omnämnande här. Alla kanske inte gillar hans stil, men jag gillar den skarpt och hans gestaltning av Superman känns bra mycket mer trovärdig än t.ex. Ed Benes muskelberg 'a la Schwarzenegger. Så jag hoppas att Geoff Johns och Gary Frank får jobba vidare på Action Comics ett bra tag till.




Final Crisis - Requiem #1
Förlag: DC Comics
Författare: Peter Tomasi
Illustratör: Doug Mahnke

Final Crisis är nu i full gång och det mest omvälvande som hänt hittills är att en av hörnstenarna i DC:s universum, Martian Manhunter, har dött. I Final Crisis - Requiem behandlas Manhunters begravning på Mars, DC hjältarnas reaktioner på hans död och det arv som han i sina sista ögonblick fört vidare till hjältarna. Requiem är bra skriven och bra tecknad och det känns som ett fint och värdigt avslut för Martian Manhunter, men ser man till Final Crisis i stort så tillför i ärlighetens namn numret inte mycket till själva Final Crisis. Följer man Final Crisis så kan man, om man vill, hoppa över Requiem och hålla sig till huvudtidningen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är rätt så stor novis när det gäller Superman. Mycket för att jag aldrig riktigt tilltalats av honom som karaktär. Men om man ska läsa EN serie med honom, vilken ska man då läsa? Vad är motsvarigheten till Batmans Dark Knight Returns eller likande?

Johan Dohrman sa...

Jag är inte någon expert på Superman, så jag har ingen större koll på vad man böra läsa och inte. Men Superman and the Legion of Super-Heroes som jag nämner i recensionen tyckte jag var fantastisk, men så är jag ju också svag för Legion. Den story arcen kommer som TPB i slutet av månaden om jag inte minns fel. Ett givet inköp enligt mig.