tisdag 20 januari 2009

Veckans serier - vecka 3

Jag ber om ursäkt för att recensionerna för förra veckans serie är ett par dagar sena, men bättre sent än aldrig som man brukar säga. Hur som helst, mycket nöje!

Action Comics #873 ("New Krypton, Part Ten: Birth of a Nation")
Förlag: DC Comics
Författare: Geoff Johns
Illustratör: Pete Woods, Renato Guedes, Wilson Magalhaes

I denna månads nummer av Action Comics avslutar Geoff Johns DC:s stora story arc (New Krypton) för The Man of Steel som gått i, förutom Action Comics, Superman och Supergirl. Frågan om hur Jorden skulle hantera 100 000 kryptonianer får här ett
ganska väntat och logiskt svar, men det är ett svar som sätter upp förutsättningar för en del intressanta förvecklingar både för kryptonianerna och för Superman respektive Supergirl.

I slutet bjuds vi på två epiloger där den ena bjuder på en del intressanta avslöjanden angånde den mystiska Superwoman som dök upp ungefär mitt i New Krypton. Den andra knyter an till Supergirl och dennes mor Alura som nu skaffat tre välkända rivaler till Superman som sina allierade. Vad dessa tre nya allierade har för planer återstår att se men de är förmodligen inget som Superman skulle gilla särskilt mycket.

Storyn New Krypton lyckas till slut binda ihop många av de trådar som man la ut i början och få till en bra historia. Men det finns den del skönhetsfel och skvanker här och där, men på det stora hela fick man till en bra historia som lägger upp en del nya och spännande förutsättningar för The Man of Steel och hans vänner.

X-Infernus #2 ("Chapter Two: The Mortal Coil")
Förlag: Marvel Comics
Författare: C.B. Cebulski
Illustratör: Giuseppe Camuncoli

Eftersom Junkultur lyckades skriva en recension av första numret av X-Infernus snabbare än vad jag lyckades så tänkte jag nu ge mig i kast med nummer 2 av denna mutant-miniserie. Junkultur skrev i sin recension att X-Infernus är en serie som riktar sig till inbitna mutantfans och jag håller med om detta. Jag tycker jag har hyffsat bra koll på min X-Men historia men att hålla reda på Illyana Rasputins bakgrundshistoria verkar nästa kräva en magisterexamen i mutantkunskap. T.ex. När fick Illyana horn och klövar och började kalla sig för Darkchylde istället för Magik? Och vem fasiken är Witchfire?

Hur som helst, X-Infernus har börjat riktigt bra och jag gissar på att nästa nummer kommer att bli en riktigt slugfest då Colossus med ett gäng utvalda X-Men tar sig till Limbo för att hjälpa Colossus syster. Frågan är om Illyana verkligen behöver hjälpen? C.B. Cebulski har hittills fått till en riktigt bra grund för miniserien och jag hoppas att han fortsätter att leverera på samma höga nivå i kommande nummer och att det inte blir som så många andra miniserier som har en stark början men som mot slutet faller ganska platt.

Giuseppe Camuncoli gör ett bra jobb med att illustrera X-Infernus men jag kan bara hålla med Junkultur i att det skulle ha varit kul att se vad David Finch skulle ha gjort om han hade fått illustrera X-Infernus och inte bara göra omslagen. Hans stil känns som klippt och skuren för den här miniserien, men Finch är tyvärr upptagen med miniserien Ultimatum så vi får hålla till godo med hans snygga omslag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att du gillar den. Jag har faktiskt inte läst andra numret ännu, en det låter ju lovande utifrån det du skriver.

Håller med om fenomenet med minisersier som börjar bra men tappar i slutet. Ett undantag är dock Magneto Testament som jag tycker öppnade svagt men blivit bättre och bättre. Nummer fyra var riktigt bra.