fredag 16 januari 2009

Recension: Hellblazer: The Family Man TPB

Hellblazer: The Family Man TPB
Förlag: Vertigo
Författare: Jamie Delano
Illustratör: Dean Motter, Sean Phillips, Steve Pugh, Ron Tiner

I sommras köpte jag lite på vinst och förlust min första Hellblazer-trades, Garth Ennis och William Simpsons Dangerous Habits. Här fick jag en alldeles utmärkt historia om den kedjerökande magikern John Constatine och dennes kamp för att lura döden sedan han fått beskedet att han drabbats av lungcancer. Dangerous Habits var, som jag sagt, en jäkligt bra historia och fick mig mer nyfiken på John Constatine och dennes äventyr. Därför så köpte precis före jul den nyutkomna traden The Family Man.

Att kalla The Family Man för nyutkommen är kanske att ta i eftersom Hellblazer har ett lite underligt sätt att ge ut trades på, vilket gör att nya och gamla historier blandas om vart annat. The Family Man samlar Hellblazer #23-24 och #28-33 från 1988. Huvudstoryn här handlar om att Constantines vägar av en händelse korsas av en kallblodig seriemördare kallad för The Family Man, en seiremördare som inte lämnar några vittnen, och det hela utvecklar sig till en dödlig katt och råtta lek där Constatine inser att han är ute på okänt vatten. "Demons I can handle - this problem is strictly human." som Constatine uttrycker sig vid ett tillfälle. Det hela utvecklar sig till kuslig och spännande historia, mycket kanske på grund av att Constatine här ställs mot mänsklig ondska och inte övernaturlig ondska i form av demoner och liknande.

Utöver denna huvudhistoria finns även fyra fristående nummer, varav två har vissa kopplingar till själva huvudhistorien. Dessa har inte samma nerv som huvudhistorien, men är ändå helt ok historier.
The Family Man är kanske inte en lika bra story som Ennis Dangerous Habits, men ändå en väldigt kompetent och spännande historia och Jamie Delano vet verkligen hur han ska ta sig in under skinnet på Constatine. Största problemet med The Family Man som jag ser det är ojämnheten i illustrationerna. Till skillnad från Dangerous Habits som uteslutande illustrerades av William Simpson så har vi här fyra olika illustratörer alla med sin egen personliga stil. Huvudhistorien är till största delen illustrerad av Ron Tiner och han gör det väldigt bra. Faktum är att alla fyra gör ett bra jobb. Problemet, som jag ser det, uppstår när man samlar alla dessa nummer i en trade så här och hux flux så har så har man fyra olika stilar som visserligen påminner en del om varandra men som ändå drar åt olika hål vilket ger ett något splittrat intryck. Jag tror det hade varit bättre om alla nummer i The Family Man hade varit illustrerade av en och samma illustratör. Men bortsett ifrån detta lilla problem så tycker jag att The Family Man är en helt ok trade som jag tycker är ett givet inköp om man gillar Hellblazer.

Inga kommentarer: