söndag 23 november 2008

Veckans serier - vecka 47

The Brave and the Bold #19 ("Without Sin, Part One")
Förlag: DC Comics
Författare: David Hine
Illustratör: Dougie Braithwaite

I The Brave and the Bold #19 paras Green Lantern ihop med en av mina favoritkaraktärer, den mystiske Phantom Stranger för en historia som blandar Science fiction med magic och mysticism. En blandning som till en början kan verka underlig, men jag tycker David Hine har lyckats få ihop båda delarna till en bra historia där spänningen och mystiken som byggs upp och behålls genom hela numret.

Dougie Braithwaites illustrationer i det här numret är riktigt bra. Ser väldigt snyggt ut, men på vissa ställen kan jag tycka att Briathwaites stil inte riktigt passar för karaktären. Jag tänker då främst på Green Lantern, som jag ibland tycker få onödigt kantiga former. Möjligen kan detta bero på tidsbrist och att Braithwaite inte hade tid att vara lika detaljerad i de bilder jag småstör mig på. Däremot är Briathwaites stil som klipt och skuren för Phantom Stranger. Jag tror aldrig jag har sett Stranger så här snyggt gjord någonsin och Braithwaites illustrationer hjälper verkligen till att framhäva den mystik som finns runt Phantom Stranger.

På det stora hela så tycker jag att Brave and the Bold #19 är ett starkt och bra nummer. Inte direkt mindblowing eller så, men en bra historia (hittills ska tilläggas, det är en del två också) och ett bra spel mellan de två huvudkaraktärerna. Rekomenderas!

Thunderbolts #126 ("Burning Down the House, Part One")
Förlag: Marvel Comics
Författare: Andy Diggle
Illustratör: Roberto De La Torre

Jag kan ärligt säga att jag inte ägnat Thunderbolts särskilt mycket tid, bara läst ett par nummer av titeln. Men den här månadens nummer har det snackats en hel del om i olika diskussionsgrupper på nätet. Anledningen är att historien som börjar i detta nummer utspelar sig efter Secret Invasion som ju har en månad kvar och vi vet ännu inte hur den arcen slutar. Jag måste säga att inte riktigt förstår varför Marvel inte väntar med det här nummret till efter det att Secret Invasion är slut. Men efter att läst numret så kan jag säga att Andy Diggle, som skrivit nummret, lyckas undvika att göra några större avslöjande om hur Secret Invasion slutar. Istället ger han små glimtar och ledtrådar till vad som händer utan att för den sakens skull avslöja för mycket.

Men det som verkligen gör det här nummret läsvärt är Diggles sätt att handskas med karaktärerna. Från Norman Osborns subtila manipulationer (får en att tänka McCarthys häxjakt på kommunister) till Bullseyes eller Venoms minst sagt instabila psyken. Thunderbolts består ju av ett gäng superskurkar med varierande grad av psykisk obalans och Diggle har, trots att det här är hans första nummer på Thunderbolts, fått karaktärerna helt rätt.

Thunderbolts har, i och med detta nummer, gått ifrån en serie som jag inte brydde mig så mycket om till något av en favorit på Marvel-sidan just nu. Detta under förutsättning att Diggle och De La Torre lyckas behålla samma nivå av spänning och kvalité i kommande nummer.

Inga kommentarer: