tisdag 18 november 2008

Extra recension: The Eternals Annual #1

Eternals Annual #1 ("True Believers")
Förlag: Marvel Comics
Författare: Fred Van Lente
Illustratör: Pascual Alixe

Jag lovade ju att jag skulle fixa en recension av Eternals Annual #1 när jag väl fått tag på serien. Nu har jag det och jag håller vad jag lovar så här kommer en rykande färsk recension av numret.

På det stora hela så Eternals Annual #1 något av en besvikelse. Visst, storyn är det egentligen inget fel, faktum är att den är rätt bra men jag hade förväntat mig något mer. Fred Van Lente (en ny bekantskap) gör en rätt bra historia med en hel del action, men jag stör mig en aning på hans försök till humoristiska kommentarer som jag inte tycker funkar särskilt bra. Eller rättare sagt, vissa av dem funkar rätt ok men allt som oftast urartar det till dålig slapstick-humor. Jag har inget emot Van Lentes försök att få in humor i Eternals, så länge det görs bra och inte slutar i plumpa skämt och gags.

En annan sak som inte heller funkar särskilt bra är Pascual Alixes illustrationer som då och då ser ok ut men som oftast är ser rätt platt och händelselöst ut. Det är en bra bit ifrån vad Daniel Acuna åstadkommer i den vanliga Eternals-serien.

Förutom huvudstoryn i Eternals Annual #1 så bjuds vi också på två saker som den här serien gott hade kunnat vara utan. Dels en faktasida om the Young Gods som Eternals slåss mot i hvudstoryn. Uppenbarligen har den sidan ett par år på nacken för den är tecknad i en stil som känns minst tio-femton år gammal och känns inte alls bra tecknad. Dels så får vi också med ett av Jack Kirbys nummer från den första Eternals-serien (#7, 1977). Vad det numret har här att göra, mer än som utfyllnad eller som introduktion till Eternals för nya läsare, är lite av ett mysterium för mig för den har knappt något att göra med huvudstoryn.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är inte första gången Marvel gör så här. Jag har gått på det flera gånger. Köpt en tjock one-shot bara för att upptäcka att hälften är gammal reprint.