söndag 9 november 2008

Veckans serier - vecka 45

Ultimatum #1 ("Chapter One: Three Kings")
Förlag: Marvel Comics
Författare: Jeph Loeb
Illustatör: David Finch

Så var det då dags för Ultimatum. Marvel har i ett par månader nu byggt upp till denna event som tycks lova antingen en fullständig ombildning av Ultimate-universumet eller dess död. Vilket det blir lär vi nog bli varse om i kommande nummer. Hur som helst så börjar Ultimatum stort. Innom loppet av 15 sidor så har tre X-Men, två Ultimates och en medlem av Fantastic Four till synes mist livet när en stor katastrof drabbar New York. På sista sidan i detta nummer avslöjas hjärnan bakom katastrofen, något som spolieras en aningen eftersom Marvel använt den här sidan i sin marknadsföring för Ultimatum.

Jeph Loeb skrev ju tidigare i år The Ultimates 3, en miniserie som jag inledningsvis hyllade men som senare föll rätt så platt. Därför var jag först lite tveksam till vad Loeb skulle kunna tänkas hitta på i Ultimatum. Men han gör här faktiskt ett riktigt bra jobb. Karaktärer, tempo, m.m. känns solit. Men trots en starkt start så känner jag mig ändå lite tveksam till Ultimatum, just med tanke på Loebs arbete på The Ultimates 3. Det känns och ser lovande ut, men jag vill nog helst läsa ett eller ett par nummer till innan jag säger något definitivt om Ultimatum.

Avslutningsvis tänkte jag snabbt beröra en annan stark aspekt av Ultimatum, nämligen David Finch illustrationer som är fantastiska. Hans New York-bilder i början är fulla av liv och detaljer och när sedan katastrofen slår till så bjuder han på en del riktigt maffiga bilder. Riktigt härligt att se.

Trinity #23 ("What Paris Should Be Like")
Förlag: DC Comics
Författare: Kurt Busiek
Illustratör: Mark Bagley

Det var ett tag sedan jag senast recenserade ett nummer av Trinity här på Seriehyllan, någon gång i juli visst. Nu är Kurt Busiek och Mark Bagley framme vid nummer 23 och jag måste säga att även om jag inte följer serien varje vecka så är Trinity långt mycket bättre än DC:s senaste veckovis utgivna serie, fiaskot Countdown to Final Crisis.

För där Countdown to Final Crisis var extremt splittrad, saknade tempo och kändes allmänt värdelös så är Trinity inget av detta. Den har en tajt historia, ett rasande tempo och känns långt ifrån värdelös. Dessutom så funkar både huvudstoryn och backup-storyn väldigt bra och kompleterar varandra strålande. Det verkar som om DC verkligen har tagit lärdom av fiaskot med Countdown och lärt sig av misstagen man gjorde där. Resultatet är en väldigt bra serie som verkligen funkar att ges ut veckovis. Bra jobbat DC och bra jobbat Kurt Busiek och Mark Bagley!

Inga kommentarer: