lördag 23 augusti 2008

Veckans serier - veckan 34 (Legion of Three Worlds special)

Så har den då äntligen kommit! Ni som hängt med här på Seriehyllan kan nog gissar vad jag är så estatisk över. Jag talar självklart om Geoff Johns och George Perez miniserie Final Crisis: Legion of Three World #1. Men håller den vad den lovar och lever den upp till mina högt stälda förväntningar? Läs vidare...

Final Crisis: Legion of Three Worlds #1 ("Book One")
Förlag: DC Comics
Författare: Geoff Johns
Illustratör: Geroge Perez

Som sagt, den här serien har jag gått och väntat på ända sedan DC släpte detaljerna kring alla Final Crisis tie-ins som skulle släppas. Eftersom jag är ett Legion-fan, Geoff John-fan och George Perez-fan så är det här lite som julafton i förväg för min del. Men håller den för alla mina högt stälda förväntningar? Svaret på den frågan är ett stort JAAA!!! Geoff Johns vissar är dels att han verkan älskar Legion och dess myriad av karaktärer och deras historia och bygger här upp en solid och spännande grund för den kommande fyra numren. Och vad ska man säga om Geroge Perez? Mannen är ju en legend och en av mina första bekantskaper då jag någon gång i början av 90-talet läste min första DC-serie (Gigant #8, 1985) och har gillat hans arbete sen dess. Här bjuder Perez verkligen på sig själv och tecknar en fantastiskt första nummer med flera fantastiska paneler.
Legion of Three Worlds ska vara knuten till Final Crisis men den kopplingen verkar, i alla fall här, endast vara i titeln. Jag tror att om man vill så kan man strunta i Final Crisis (om man nu skulle vilja det) och bara Legion of Three Worlds utan att det känns förvirrande. Jag är också övertygad om att de som inte är bekanta med Legion i dess olika inkarnationer här har en fantastiskt möjlighet att bekanta sig med den fantastiska värld. Så ta chansen nu!

Inga kommentarer: