torsdag 14 augusti 2008

Veckans serier - vecka 32

Av flera olika anledningar så blev det inga recensioner förra veckan, men nu är allt tillbaka till normalt och det är dags att recensera ett par nya intressanta serier som kommit ut denna vecka.

Secret Invasion: Inhumans #1
Förlag: Marvel Comics
Författare: Joe Pokaski
Illustratör: Tom Raney

Jag har inte direkt varit ombord, så att säga, när det gäller Marvel crossover Secret Invasion. Hittills tycker jag att att Captain Britian and MI:13 har varit den bästa och mest intressanta serie i Secret Invasion, och där den endast en tie-in. Hurvidare Secret Invasion: Inhumans kommer att leda till något i samma nivå är fortfarande för tidigit att säga, men det här nummret tycker jag lovar gott. Det enda underliga som jag ser det är att den här historien kommer nu när Secret Invasion har kommit halvvägs då historien i det här nummet utspelar sig före Skrull-invasionen. Nåja, det är i alla fall intressant att se vad som egentligen hände med Black Bolt. Kort sagt, ett bra första nummer med en bra story och fina illustrationer, men inte direkt livsviktigt för att förstå huvudstoryn i Secret Invasion.


Action Comics #868 ("Greetings, Brainiac: Part Three")
Förlag: DC Comics
Författare: Geoff Johns
Illustratör: Gary Frank

Geoff Johns och Gray Frank fortsätter att göra ett bra arbete med Action Comics och den nuvarande storyn, Brainiac, är fantastiskt bra. Johns skrivande är top notch, särskilt vad gäller Brainiac där Johns lyckats kombinera alla de olika versioner av karaktären som funnits genopm åren till en ny, modern och lite skrämmande Brainiac. Enligt Johns är först nu som vi får se den verklige Brainaic. Hur det hänger ihop är lite svårt att förklara här men läs serien så kommer ni att förstå. En annan sak väl värd att lyfta fram vad gäller det här nummret är Gary Franks illustrationer som, i min mening, aldrig sett bättre ut. Vissa paneler är helt underbara, ta bara bilden där Superman upptäcker den förminskade kryptoniska staden Kandor inne i Brainiac rymdskepp. Helt underbara!


Astonishing X-Men #26
Förlag: Marvel Comics
Författare: Warren Ellis
Illustratör: Simone Bianchi

Jag vet att jag skrev om Astonishing X-Men förra månaden och borde kanske ha valt någon annan serietidningar att skriva om, men jag kan inte. Astonishing X-Men är fan i mig förmodligen det bästa som Marvel har att erbjuda idag. Bra, spännande och intelligent manus av Warren Ellis och fantastiska illustrationer av Simone Bianchi (som jag trodde var en tjej tills Junkultur tog den villfarelsen ur mig...). Dessutom en lite kul humor, som t.ex. när den nyaste medlemen av X-Men, Armor, gör en Fastball Special med Wolverine (Cyclops: Relax, I'm sure he has survived being thrown at a parked spaceship at five hundred miles an hour before.). Så även om Uncanny X-Men ser ut av vara på väg tillbaka på banan igen efter den nedgång i kvalité som kom med Divided We Stand-arcen, men dess är Astonishing X-Men serien att läsa på Marvel-sidan.

Inga kommentarer: