söndag 8 februari 2009

Veckans serier - vecka 6

Den här veckan har varit väldigt stark för Marvels del med flera intressanta nya serietidningar som t.ex. Astonishing Tales, Agents of Atlas med flera. Black Panther #1 skulle också ha kommit ut den här veckan men jag har inte sett röken av den. Har den möjligen åkt på förseningar i sista minuten kanske? På DC-fronten så bjöds det inte på så mycket intressant. Det bästa var nog att Final Crisis: Legion of Three Worlds #3 äntligen kom efter en lång försening. Nåja, recensionerna denna vecka bjuder på två Marvel-titlar: Secret Warriors #1 och Punisher #2.

Secret Warriors #1 ("The Secret Warriors: Chapter 1")
Förlag: Marvel Comics
Författare: Brian Michael Bendis, Jonathan Hickman
Illustratör: Stefano Caselli

Nick Fury och hans nya team av superhjältar försvann efter avslutningen av Secret Invasion, men nu gör de comeback i en ny egen ongoing-serie, Secret Warriors. Nu när Furys gamla organisation, SHEILD har upplösts och omorganiserats till HAMMER så är Fury och hans team helt ensamma i en värld som vänts upp och ner i och med Norman Osborn. Men Fury har ingen aning om hur pass åt helsike världen har gått innan han
gör en raid mot en topphemlig f.d. SHIELD-bas och lyckas komma därifrån med väldigt hemliga dokument vilka resulterar i en väldigt spännande chiffhanger och kastar skuggor över stora dela av Marvel-universumets historia och då inte minst SHIELD:s.

Bendis och Hickman har här skapat ett väldigt starkt första nummer som får mig att knappt kunna vänta på nästa nummer i denna nya serie, och detta inte bara på grund av den högst oväntade cliffhangern i slutet utan också på grund av hur Bendis och Hickman tagit sig an Nick Fury. Den åldrade super-spionen är helt klart den drivande kraften i denna tidning.

Lika bra som Bendis och Hickmans story är lika bra, om inte bättre, är Stefano Casellis illustrationer. Den mörka, något skitiga stilen tillsammans med Daniele Rudonis användande av nästan uteslutande mörkare färger känns helt rätt för serien.

Secret Warriors #1 är en utomordentligt stark och imponerande start för en nya serie och känns, i alla fall för mig, som den klart bästa serien den här veckan.

Punisher #2 ("Living In Darkness, Chapter 2")
Förlag: Marvel Comics
Författare: Rick Remender
Illustatör: Jerome Opena

Om det inte hade varit för att Junkultur hade skrivit så varmt om Punisher #1 tidigare i veckan så hade jag aldrig plockat upp detta andra nummer av den nya Punisher-serien. Jag erkänner villigt att jag aldrig varit något fan av Punisher som karaktär, men lika villigt erkänner jag att den här omstarten av Punisher funkar förvånansvärt bra. Varför den funkar så bra tror jag har mycket att göra med det nya förutsättningar som Dark Reign har fört med sig. Marvel-universumet har blivit mörkare och skitigare sedan Norman Osborn blev världens räddare och i den omgivingen så känns Punisher inte alls lika malplacerad som han allt för ofta, i min mening, har gjort tidigare.

Punisher #2 börjar med att Punisher vaknar upp hemma oss sin mystiske välgörare från förra numret, en kille vid namn Henry som tycks vara något av ett teknikgeni. De båda bestämmer sig för att göra gemensam sak mot Osborns och dennes propaganda-maskineri.

Ett ganska standardmässigt upplägg kanske med Remender får det att funka rätt bra utan att det känns tråkigt eller löjligt. Jerome Openas illustrationer är kanske det som är det bästa med det här numret. Hans illustrationer har en rätt "skitig" och rå stil som jag tycker passar Punisher som ju själv är just skitig och rå. Kort sagt så är Punisher #2 ett helt ok nummer och tidningen har fått en rätt bra start. Kanske kan Remender lyckas få mig intresserad av Frank Castle den här gången...

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att du gillade Punisher. Jag har beställt Secret Warriors men inte läst den ännu. Verkar lovande. Det känns faktiskt som att Dark Reign inneburit att det kommit en del bra nya titlar.