söndag 12 oktober 2008

Veckans serier - vecka 41

Final Crisis: Revelations #3
Förlag: DC Comics
Författare: Greg Rucka
Illustratör: Philip Tan

Final Crisis: Revelations har hittills varit rätt trevlig och intressant läsning, och fortsätter å även i det här numret. The Spectre har jag alltid sett som en intressant karaktär, men den senaste versionen av The Spectre, med den f.d. Gotham-snuten Crispus Allen som värd för guds hämnade ängel tycker jag inte fått någon egentlig chans att utveckas som karaktär, i alla fall inte förrän nu. En intressant sak med Final Crisis: Revelations är att Greg Rucka här fortsätter att utveckla ett av de mest intressanta koncepten som kom till i och med 52, dvs. the religion of crime. Plötsligt så blev Intergang så mycket mer intressantare än vad de varit tidigare.

I det här numret har Cain återuppstått (i Vandal Savage skepnad) och beväpnad med Spear of Destiny så är han ute efter att göra upp med The Spectre, eftersom det var Spectre som förvisade honom efter det att han begått historiens första mord.

Final Crisis: Revelations innehåller en hel del olika religiösa motiv och jag kan tänka mig att all inte tycker det är kul eller intressant att läsa om sådant, eller har de förkunskaper som Rucka till viss del förutsätter att läsaren har. Nu är jag långt ifrån religiös, men jag är lite svag för mystik och det övernaturliga. Dessutom skriver Greg Rucka väldigt bra och Final Crisis: Revelations är helt klart en mycket välskriven och vältecknad historia.

Invincible Iron Man ("Part 6: Irrational Actors")
Förlag: Marvel Comics
Författare: Matt Fraction
Illustratör: Salvador Larroca

Innan det här numret så hade jag inte läst något nummer av Invincible Iron Man förutom seriens första nummer. Jag kommer ihåg att jag tyckte att den var bra skriven och också bra tecknad. Så när jag nu plockade upp nummer 6 i serien så var det för att se om Fraction och Larroca fortfarande gjorde ett bra jobb med Iron Man. Visst, det kanske inte är det smartaste att bara läsa första och sista delarna i en story arc med det gjorde i alla fall att jag blev väldigt nyfiken på vad som hände där emellan, vilket betyder att jag nog kommer att köpa TPB:n när den kommer ut. För den här storyn känns bra, även om den kanske inte är i samma klass som Warren Ellis Extremis-arc (Iron Man #1-6, 2005) så tror jag inte den är långt efter.

Varför tror jag det? Tja, jag tror mycket ligger i storyns bad guy, Ezekiel Stane. Bara de två nummer som jag har läst i serien får mig att vilja veta läsa mer och se vad som händer mellan honom och Tony Stark/Iron Man. Helt klart en av de mer intressanta ny bad guys som Marvel lanserat i sina titlar i år.


Inga kommentarer: