måndag 13 oktober 2008

Skärpning DC! Börja animera mera!


Efter att hört en hel del bra om Marvels nya animerade TV-serier Spectacular Spider-Man och Wolverine and the X-Men så beslöt jag mig idag för att ta en närmare titt på några av avsnitten i respektive serie för att se om de är så bra som ryktet har gjort gällande.

Det som slår mig först är att DC, som tidigare gett oss högkvalitativa animerade serier som Batman: TAS, Superman: TAS och Justice League, nu har blivit ordentligt förbisprungna av Marvel vad gäller animerade TV-serier basserade på sina karaktärer. Under samma period som DC fått fram Superman vs. Doomsday, Batman: Gotham Knight och Justice League: New Frontier så har Marvel släppt Doctor Strange, Invincible Iron Man, Ultimate Avengers 1 och 2 samt de två ovan nämnda TV-serierna. Dessutom läste jag i förra veckan att en helt ny animerad TV-serie med The Avengers ska börja produceras. Det råder attslå ingen som helst tvekan om vem som är kungen i det här fallet, så skärpning nu DC! Sätt igång och producera några nya animerade TV-serier. Varför inte ge Green Lantern en egen TV-serie, eller varför inte The Flash?

Nåja, tillbaka till själva huvudämnet. Om vi börjar med Spectacular Spider-Man så är den här serien bra mycket bättre än den tidigare Spider-Man TV-serien från 2003 som jag tyckte såg gräslig ut. Här är det enkel, snygg och effektiv animation som gäller och det ser riktigt bra ut. I stort sett det enda jag har att klaga på är att vissa av rösterna inte är helt rätta och att vinjettmusiken verkligen kunde ha varit bättre.

Wolverine and the X-Men har, till skillnad mot Spectacular Spider-Man, en lite mer vuxnare ton och den är också i mitt tycke den snyggaste och bästa animerade versionen av X-Men någonsin. Rösterna är riktigt bra och storyn i första avsnittet känns också väldigt lovande för de kommande avsnitten. Nu kan väl kanske hoppas på att någon svensk kanal köper in serien, men det är väl att hoppas på för mycket att dom ska behålla originalrösterna...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har aldrig riktigt fallit för varken DCs eller Marvels animerade versioner. Kanske för att jag mest förknippar dem med att ligga bakis framför Femman en lördagsmorgon. Men jag ska nog kolla upp Wolverine/X-men. Kanske är bättre på originalspråk än dubbat av Bert-Åke Varg och Niklas Wahlgren ;)

Silwer sa...

Jag anser att Spectacular S-M är strået vassare faktiskt, kanske för att Wolverine & X-men börjar innehålla allt fler av de figurer jag aldrig har gillat.

Båda är dock helt sevärda.
De slår inte Bruce Timms DC animerade grejor förstås, men det är det inte mycket som gör i den här genren.
Batman TAS är fortfarande toppen helt enkelt, håller än idag.
JL/U är inte dåliga heller direkt, bättre än JLA tidningen var under samma tid.

Vi ser ju tex att DC kan än med filmen The New Frontier JLA som var förkrossande mycket bättre än nån av Marvels animerade DVD filmer.