söndag 5 oktober 2008

Veckans serier - veckan 40

Venom: Dark Origin #3
Förlag: Marvel Comics
Författare: Zeb Wells
Illustratör: Angel Medina

Jag hade höga förväntningar på Venom: Dark Origin när första numret kom. Venom har alltid varit en bad guy som jag gillat och jag tyckte det skulle bli kul att läsa en ny, mer djupgående historia om hans ursprung. Men av lite olika anledningar fick jag aldrig tid över att läsa det första eller det andra numret. Nu inför det tredje så har jag läst dem, jag måste säga att jag blev rätt besviken. Även om det tar sig lite gran i det här numret i och med att Venom äntligen gör entré så är det långt ifrån vad jag hade förväntat mig.

Problemet ligger i två saker som jag ser det. Dels i att Zeb Wells inte bidrar med något nytt till Venoms origin utan bara bjuder på sådant vi redan visste. Dels att jag inte bryr mig om Wells version av karaktären Eddie Brock för fem öre. Det hela slutar, i alla fall för mig, i platt fall för Venom: Dark Origin. Man hade chansen att göra något bra, att riktigt utforska Eddie Brock och Venom, men istället bjuds man på gammal skåpmat.

Vixen: Return of the Lion ("Predators")
Förlag: DC Comics
Författare: G. Willow Wilson
Illustatör: CAFU

Vixen: Return of the Lion är en ny miniserie i fem delar med den hjältinnan Vixen i huvudrollen. Ni som följt de senaste händelserna i Justice Leauge of America känner säker till Vixen och hennes nuvarande problem med sina djurkrafter. Den här miniserien däremot inget med dessa händelser att göra utan är helt fristående från de.

Premissen för denna miniserie är ganska enkel och inte direkt originell. Efter ett tillslag mot Intergang (ett multinationellt brottsyndikat och också religös sekt) hittar Vixen bevis för att mannen som dödade hennes mor fortfarande lever så hon beger sig tillbaka till sitt hemland i Afrika för att utkräva hämnd. Men riktigt så enkelt som Vixen fört trott att det skulle vara är det inte...

Av någon anledning verkar det vara rätt svårt i seriebranschen att få till bra serier med kvinnliga protagonister. Jag vet inte varför men de tycks ofta blanda väldigt bra nummer med väldigt dåliga. Vixen: Return of Lion hör, i alla fall efter detta första nummer, till den tidigare kategorin. Här finns potential till en riktigt bra historia, så frågan är om Willow Wilson lyckas ta till vara på dessa i kommande nummer eller inte.

Signaturen CAFU som står för illustrationerna i den här serien är en ny bekantskap och jag vet än så länge inte riktigt vad jag tycker om hans stil. Överlag så är det riktigt bra och passar Vixen perferkt. Men hans stil passar mindre bra till andra hjältar. Superman och Batman som är med i på de första tre-fyra sidorna ser konstiga ut.

Kort sagt ett rätt lovande första nummer och lyckas Willow Wilson och CAFU att leva upp till den potential som jag ser i storyn så kommer jag nog att fortsätta följa Vixen: Return of the Lion.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag klurade lite på att köpa Venom -mini'n för att fylla ut en Horizon-beställning. Men det var visst lika bra att jag inte gjorde det. Tackar, nu vet jag!