Veckans serier - vecka 8

Ny vecka och nya serier att recensera. Den här vecka har jag hittat följande guldkorn...

Zorro #1
Förlag: Dynamite Entertainment
Författare: Matt Wagner
Illustratör: Francesco Francavilla

Som ung pojkspolling så såg jag Disneys TV-serie Zorro med stor behållning. Sedan dess har jag sett Antonio Banderas i två filmer iklä sig den svarta masken och fäktas mot elaka spanjorer, och dessutom även Tyrone Power göra det samma i klassiska The Mark of Zorro (1940). För mig är Zorro den ultimata äventyrshjälten, och när nu Dynamite Entertainment kommit med en ny serietidning för Zorro så var jag helt enkelt tvungen att kolla in den. Trotts att Zorro i det här numret bara förekommer på en eller två rutor så tycker jag att Matt Wagner och Francesco Francavilla gör ett strålande jobb och lägger en bra och spännande grund för nästa nummer.

Justice League of America #18 (Sanctuary, Part Two)
Förlag:
DC Comics
Författare: Alan Burnett
Illustratör: Ed Benes

Precis som Justice Society of America, som jag recenserade ett nummer av förra veckan, så har Justice League hållt en hög standard den senaste tiden. Den här månadens nummer är kanske inte ett av de bästa i högen, men ändå helt ok. Höjdpunkten här är en riktigt härligt fight där Vixen tar sig an hela Suicide Squad tack vare sina nyligen något förändrade krafter. Men med tanke på hur det här numret slutar så tror jag att det vankas riktigt sluggerfest i nästa nummer. Om ni har läst Salvation Run så kan ni log gissa var Justice League tänker ta vägen härnäst.

Mighty Avengers #9
Förlag:
Marvel Comics
Författare: Brian Michael Bendis
Illustratör: Mark Bagley

Sedan Marvels stora event Civil War så har Avengers splitrats i två fraktioner som fått varsin tidning, New Avengers och Mighty Avengers, där den senare handlar om de som stödjer The Superhuman Regstration Act (resultatet av Civil War). Jag måste säga att förutom de första en-två nummren av denna tidningar så har get den särskilt mycket uppmärksamhet utan tyckt att New Avengers varit bättre. Men det här nummret fick mig att bli intresserad. Varför? Tja, Doctor Doom och Latveria borde nog räcka som ledord för att intressera de flesta Marveliter. Dessutom är slutet rätt spännande.

Shadowpact #22 (Come Together, Part Three of Black & White)
Förlag: DC Comics
Författare: Matthew Sturges
Illusustratör: Phil Winslade

Shadowpact är en serie där ett antal av DC Comics magiska karaktärer ar slagit sig samman och bildat grupp. Ragman, Nightmaster, Enchantress, Blue Devil, m. fl. är kanske inte några av DC:s mest kända karaktärer men jag tycker de är rätt som intressanta, särskilt Nighmaster, som kan ses lite som huvudpersonen i det här nummret. Hur som helst, på det hela taget så tycker jag det här är ett bra nummer med bra story och snygga bilder.