torsdag 7 februari 2008

Veckans bästa serier - vecka 6

The Boys #14 (Glorious Five Year Plan, Conclusion)
Förlag: Dynamite Entertainment
Författare: Garth Ennis
Illustratör: Darick W. Robertson

The Boys startade som en DC Comics serie i oktober 2006, men på grund av seriens något kontroversiella material så blev det bara sex nummer innan DC lade ner serien. Nu har Dynamite Entertainment tagit över utgiviningen. I The Boys är superhjältar snarare riktiga rötägg än hjältar och för att se till så att dessa hjältar håller sig på rätt sida om lagen så har CIA skapat ett team, lett av Billy Butcher, bestående av lika stora rötägg. Ni kan säker ana varför denna serie anses kontroversiell, men dock inte sagt att den inte är bra, för den är bra. Garth Ennis story är visserligen rå och brutal men den är spännande, intressant och riktigt bra. Samma sak med Darick Robertsons bilder.


The Twelve #2
Förlag: Marvel Comics
Författare: Joseph Micheal Straczynski "JMS"
Illustratör: Chris Weston

The Twelve är en ny serie från Marvel Comics av J. M. Straczynski (mannen bakom TV-serien Babylon 5) om ett tolv hjältar som i slutet av andra världskriget blir tillfångatagna och nedfrysta av tyskarna. Sextio år senare, 2008, hittas de och väcks till liv, och finner en värld som är helt annorlunda den de är van vid. Den här serien är visserligen bara inne på sitt andra nummer så här långt men jag tycker att starten av The Twelve lovar gott inför framtiden. Styrkan här ligger i Straczynskis olika porträtt av de tolv hjältarna och deras olika sätt hantera chocken av att helt plötsligt befinna sig sextio år från den tid de själv känner. Så läs gärna The Twelve, jag tror ni kommer att bli positivt överraskade.


Teen Titans Year One #2 (In the Begining... Part Two)
Förlag: DC Comics
Författare: Amy Wolfram
Illustratör: Karl Kerschl

Ända sedan Frank Miller på 80-talet gjorde Batman: Year One så har andra karaktärer i DC:s universum fått sina egna Year One-historier. Förra året fick Green Arrow och Metamorpho sina Year One, och nu har det alltså blivit dags för Teen Titans. Författaren Amy Wolfram är en ny bekantskap för mig och jag tycker hon gör ett helt ok jobb med den här historien. I första numret reagerade jag ganska starkt på karakteriseringen av Batman, men i och med det här numret klarnar det betydligt och jag inser att detta är ett medvetet drag av Wolfram. Det ska bli spännande och se vad hon tänker göra i kommande nummer. Karl Kerschls tecknarstil tycker jag passar väldigt bra för de unga Teen Titans, mitt enda klagomål är hur Kerschl har tecknat Aqualad. Men hur som helst, Teen Titans Year One har fått en bra start så här långt, och jag hoppas att Wolfram och Kerschl kan behålla kvalitén och spänningen i de återstående fyra numren.

Inga kommentarer: